FLANDERS CLUB

Pro ty, kteří mají zájem o zasílání informací o nejdůležitějších událostech a zajímavých nabídkách z Flander.

Reportáž z historie a umění

Osobité kouzlo Flander

Nechte se zlákat inspirativním krajem vlámských umělců

Belgie je jako bonboniéra plná pamlsků – na své si zde přijdou nejen milovníci umění a historie, architektury a designu, přírodních scenerií, ale i vyznavači dobrého jídla a pití. A nejlahodnější pralinky této bonboniéry najdete právě ve Flandrech.

Všechny cesty zde vedou do Bruselu, metropole, která dýchá dávnými časy a zároveň je v ní cítit pulzující život. Historické budovy nejrůznějších stylů se společně s moderními sklání nad rušnými ulicemi i uličkami – tu jsou plné zářivých výloh, kde se jako klenoty skví belgické pralinky, jinde zas omamují ornamenty vytvořenými z mořských plodů. Nelze neochutnat. I lákavě vonící belgické vafle u pouličního stánku dostanete ozdobené jako malé umělecké dílo. Umění tu zdaleka nepatří jenom do bohatých sbírek galerií a muzeí, kde mimochodem objevíte všechny slavné vlámské umělce, bratry van Eyckovými počínaje a Hieronymem Boschem konče. Ulice centra jsou ho plné, ať už jde o proslavenou sošku „Čurajícího chlapečka“, secesní stavby architekta Victora Horty či postavičky ze slavných belgických komiksů pokrývající boční stěny domů. Ani v Antverpách nebudete zklamáni. Po staletí si zachovaly třpyt a krásu bohatého obchodního přístavního města. Ideální bydliště pro slavného barokního mistra Petera Paula Rubense, jehož odkaz zde najdete na každém kroku. A neméně vhodné místo pro obchod s diamanty. Žádný div, že je jimi město proslulé, stejně jako špičkovou gastronomií a vyhlášenými rybími trhy.

Další flanderskou delikatesou jsou Bruggy, kamenné městečko vystavěné na mnoha kanálech propojených mostky, které působí jako vystřižené ze staré romantické pohlednice. Nejde si ho nezamilovat. I město Gent působí jako místo, kde se zastavil čas. Beze všeho by mohlo sloužit jako kulisa k natáčení středověkého filmu – nechybí zde hrad, honosné budovy a věže ani půvabná zákoutí u vodních kanálů. Na své cestě po Flandrech můžete objevit nespočet nezapomenutelných míst, stejně jako nejrůznějších muzeí a galerií. A že se místní umělecké sbírky mají čím chlubit, nemluvě o opravdu nápaditých řešeních expozic. Tedy vzhůru do Flander!

Vladimíra Šumberová, MF Dnes

Museum voor Schone Kunsten Antverpy, Museum voor Schone Kunsten Antverpy
Klanění beránku v Gentu, Dienst voor Toerisme Gent